Chcesz zaprojektować logo dla swojej firmy lub organizacji?
Jeśli masz zasoby, naszą pierwszą sugestią jest zatrudnienie projektanta lub zlecenie wykonania projektantowi.
Dlaczego?
Projektowanie logo może wydawać się proste, ale spytaj dowolnego dobrego projektanta, a odpowie, że tak nie jest. Proces projektowania rzadko taki jest. Dodatkowo masz to, za co płacisz, a my chcemy, abyś miał to, co najlepsze.
Ale jeśli musisz zacząć budować tożsamość wizualną swojej marki, a zatrudnienie projektanta nie jest dla Ciebie dobrym rozwiązaniem, możemy Cię przez to przeprowadzić, ale najpierw podstawy.
Co to jest logo?
To pytanie prawdopodobnie przywołuje w twojej wyobraźni żywe obrazy słynnej łyżwy lub ugryzionego jabłka.
W końcu wszyscy wiemy, czym jest logo. Logo to symbol lub projekt używany do identyfikacji firmy lub organizacji, a także jej produktów, usług, pracowników itp.. Między innymi, dzięki logo Twoja firma jest rozpoznawana i zapamiętywana. To także wizytówka Twojej firmy.
W najprostszej definicji – logo identyfikuje.
Twoje logo może być również okazją do wyrażenia opinii o Twojej organizacji. Weźmy na przykład Amazon.
W 2000 roku internetowy gigant wymyślił emblemat, który wszyscy znamy – ten z zakrzywioną strzałką łączącą litery A i Z. Emblemat Amazon ma podwójne znaczenie, będąc jednocześnie prostym i wszechstronnym. Uśmiechnięta buźka/strzałka informuje, że firma sprzedaje wszystko od „A do Z”, a także pokazuje, jak zadowoleni są klienci, gdy robią u nich zakupy. To przykład projektu graficznego (w tym przypadku strzałki), który wykracza poza logo i staje się czymś więcej. Dzięki sprytnemu pozycjonowaniu uśmiech Amazona stał się tak popularny i rozpoznawalny jak samo logo.
Chociaż logo może przekazywać głębsze znaczenie, nie musi. W rzeczywistości większość firm, które mają problemy z wyborem logo, po prostu żąda od niego zbyt wiele. Większość ludzi wkłada zbyt dużo treści w logo.
Pamiętaj więc, logo może odgrywać ważną rolę, ale to nie wszystko.
Logo nie jest:
Twoją marką
To powszechne połączenie, ale Twoje logo nie jest Twoją marką. Twoja marka nie jest Twoim logo. Twoja marka jest niematerialna; to Twoja reputacja – co myślą ludzie, gdy słyszą Twoje imię, co mówią innym o Tobie i jak sprawiasz, że się czują. Twoja marka jest zbudowana z tysiąca punktów styku z klientami, a nie z logo.
Twoją identyfikacją wizualną
Gdy nowe firmy lub organizacje proszą o logo, dobry projektant powie: „Nie potrzebujesz tylko logo, potrzebujesz tożsamości marki”. Logo jest częścią obrazu, ale nie jest całością. To tylko jeden obraz w większym systemie wizualnym obejmującym kolory, typografię, fotografię, elementy wizualne, układ itp…………………
Wskaźnikiem sukcesu
Twoje logo nie rozwinie ani nie zniszczy Twojej firmy. Logo Enron było dobre, ale kodeks etyczny firmy nie.
(Pod koniec 2001 roku przedsiębiorstwo ogłosiło bankructwo po skandalu związanym z fałszowaniem dokumentacji finansowej przedsiębiorstwa. Przed ogłoszeniem bankructwa Enron zatrudniał około 22 000 pracowników i był jednym z czołowych światowych przedsiębiorstw branży energetycznej.)
Dwaj mężczyźni i ciężarówka to firma warta miliardy dolarów, a jej logo to szkic narysowany na serwetce przez matkę założycieli. Najlepsze logo na świecie nie może uratować skorumpowanej firmy, a najgorsze nie może powstrzymać uczciwego.
Skoro już wiemy, co logo może, a czego nie, zacznijmy proces projektowania.
Jak zaprojektować logo?
Stworzenie zapadającego w pamięć logo jest głęboko dopracowanym osobistym i twórczym przedsięwzięciem. W pewnym momencie będziesz musiał stworzyć coś wizualnego, ale lwia część pracy ma charakter strategiczny, zwłaszcza na początku. Przygotuj się na więcej myślenia i podejmowania decyzji niż rysowanie. Nie tylko projektujesz logo. Pamiętaj, że logo jest tylko częścią większego systemu wizualnego, a jego poszczególne elementy muszą ze sobą współgrać. Aby zrobić to dobrze, będziesz musiał pracować etapami. Chociaż proces każdego projektanta wygląda inaczej, ten, przez który zamierzamy Cię poprowadzić w następnym wpisie, składa się z pięciu faz: Odkrywanie, Badanie, Projektowanie, Oczyszczanie, Definiowanie
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się zaprojektować swoje logo od zera, czy użyjesz szablonu, dobrym punktem wyjścia jest zapoznanie się z siedmioma rodzajami logo:
Logo literowe
Niektóre marki nie mają znaku graficznego i zamiast tego decydują się na umieszczenie nazwy swojej firmy lub organizacji na pierwszym planie. Napisy są po prostu tym, jak brzmią: logo wykonane z liter. W tym przypadku typografia jest wszystkim. Niezależnie od wybranej czcionki musi być czytelna. Niezależnie od tego, czy nazywasz je monogramami, inicjałami czy akronimami, należą one do tej samej kategorii. Logo literowe to loga złożone z… poczekaj na to… słów. Nazwę marki przedstawia typografia, bez symbolu ani obrazu. Nie ulegaj pokusie, by pomyśleć „ktoś po prostu napisał tą nazwę taką czcionką”. Dobre loga literowe są starannie opracowane, aby mieć wizualny rytm w całym słowie, równoważąc białe znaki, grubości linii i sposób, w jaki litery współdziałają ze sobą. Znaki słowne można klasyfikować według stylu, ale o tym za chwilę.
Znak graficzny
Znaki graficzne są symbolami bez słów, symbolem graficznym w logo. Te symbole są zwykle rozpoznawalne i tworzą natychmiastowe połączenie w umysłach odbiorców. Na przykład ząb dla dentysty, góry dla firmy outdoorowej itp……………
Na początku musisz połączyć znak marki z nazwą firmy lub organizacji. Ale z czasem sam symbol może posłużyć jako potężny, wizualny skrót dla dobrze znanej marki.
Logo mieszane
Znaki mieszane łączą symbol ze słowem. (Lub czasami znak graficzny ze znakiem słownym). W tym popularnym typie logo, znak słowny może znajdować się powyżej, poniżej, obok lub wewnątrz symbolu. Baw się rozmieszczeniem każdego elementu, aż znajdziesz układ, który Ci się podoba. Możesz także powolić sobie na różne kombinacje tych dwóch elementów w pewnych kontekstach.
Abstrakcyjny znak logo
Jak sama nazwa wskazuje, abstrakcyjne znaki logo są mniej rozpoznawalne i zwykle bardziej geometryczne. Są świetne, gdy chcesz mieć coś zupełnie wyjątkowego dla swojej marki. Ponownie, zdecydowanie zalecamy powiązanie tych symboli z nazwą firmy lub organizacji, dopóki nie uzyskasz wystarczającej rozpoznawalności marki, aby pozwolić, aby Twój symbol mógł działać samodzielnie.
Monogram
Znak literowy, zwany także „monogramem”, jest dobrym pomysłem, jeśli Twoja nazwa jest długa lub niezgrabna. Możesz skrócić swoją nazwę lub po prostu użyć inicjałów. Typografia jest tak samo ważna w znaku literowym, jak w znaku słownym. Na szczęście przy mniejszej liczbie liter i mniejszym przejmowaniu się czytelnością możesz zastosować bardziej kreatywną stylizację.
Maskotka
Jeśli charakter Twojej marki na to pozwala, maskotka może być fajnym pomysłem. Ponadto są bardziej elastyczne niż standardowe symbole, ponieważ ich wyrażenia i konteksty mogą się zmieniać. Po prostu upewnij się, że używasz stylu, który pasuje do przesłania i emocji, które chcesz przekazać. Jeśli masz ochotę na poważniejszą atmosferę, maskotki nie są najlepszym wyborem.
Emblemat
Logo emblemat zawiera tekst wewnątrz symbolu. Emblematy, zwane także „herbami”, istnieją od dawna i mogą komunikować tradycję i prestiż.
Jeśli zdecydujesz, że chcesz mieć jakiś symbol w swoim logo – tradycyjnym lub abstrakcyjnym – być może będziesz musiał przeprowadzić burzę mózgów. Oto kilka wskazówek, jak stworzyć symbol odpowiedni dla Twojej marki:
Nawiązuj połączenia. Zastanów się nad nazwą swojej firmy lub organizacji i zapisz jak najwięcej powiązanych słów. Na przykładzie słowa „uprawa” napiszemy takie słowa, jak ogród, drzewo, las, liście, gałęzie, szklarnia, kiełkowanie, itp. Te słowa przywołują własny zestaw obrazów, które mogą być realnym wyborem dla znaku marki.
Myśl w przenośni. Tutaj do gry wchodzą pytania z fazy „Odkrywania”. Odnosząc się do naszego przykładu z Amazon, uśmiech pokazuje, jak szczęśliwi i zadowoleni są klienci Amazon. Zastanów się, jak chcesz, aby czuli się Twoi odbiorcy lub jaki komunikat chcesz przekazać. Czy przychodzą Ci do głowy jakieś symbole? Myśl dosłownie. Chociaż najbardziej oczywisty wybór najczęściej nie jest dobrym rozwiązaniem, nadal możesz rozważyć dosłowną interpretację przesłania swojej marki. Po prostu nie bój się bawić. Umieść na nim wyjątkowy detal. Spróbuj połączyć dosłowny symbol z czymś bardziej przenośnym.
Zaszalej. Na tym etapie nie ma żadnych zasad. Myśl tak daleko poza schematem, jak tylko chcesz. Nie pytaj, czy coś ma sens. To może być klucz, który odblokuje zwycięski pomysł.
Generuj, oceniaj, powtarzaj. Zrób to tyle razy, ile potrzebujesz, aby zawęzić opcje. Większość projektantów przechodzi przez wiele rund, zanim dojdzie do dobrych rzeczy. Iteracja to nazwa gry. I nie zapomnij poprosić znajomego o pomoc. Czasami po prostu potrzebujesz świeżego spojrzenia, aby się uwolnić.
Czcionki
Jeśli zdecydujesz się na znak słowny lub literowy, pamiętaj, jak ważna jest typografia. Podobnie jak kolory, różne czcionki wywołują różne interpretacje osobowości Twojej marki.
Istnieje niezliczona liczba typów czcionek, ale wszystkie należą do jednej z trzech rodzin (zwanych również krojami pisma): szeryfowe, bezszeryfowe i pisane.
Czcionki szeryfowe
Czcionki szeryfowe mają małe linie lub kliny dołączone do końca większych kresek w literze lub symbolu. Te czcionki są klasyczne i mogą być dobrym wyborem, jeśli chcesz wyrazić zaufanie, tradycję i wyrafinowanie. Logo wykonane z liter szeryfowych wyglądają formalnie i tradycyjnie.
Czcionki bezszeryfowe
Są to czcionki, które nie mają szeryfów dołączonych do liter. Rezultatem jest ostra, czysta linia, która wygląda elegancko i nowocześnie. Czcionki bezszeryfowe to preferowana rodzina czcionek do zastosowań cyfrowych, ponieważ są bardziej czytelne. Jeśli wolisz minimalistyczny design, najlepszym wyborem będą czcionki bezszeryfowe. Logo bez szeryfów wygląda nowocześnie i czysto.
Czcionki pisane.
Znaki słowne pisane przypominają pisanie kursywą lub kaligrafię. Litery są zwykle połączone. Pisane loga mogą wyglądać elegancko i wytwornie
pismo ręczne. Loga pisane naśladują kursywne pismo odręczne, tworząc efekt podpisu. Logo inspirowane pismem odręcznym jest osobiste. Często są to stylizowane podpisy przedstawiające marki związane z ich założycielem. Wielu projektantów mody używa odręcznych znaków słownych, dzięki czemu czują się bardziej autentyczni i oryginalni.
Każda z opcji niesie za sobą zalety, ale ma też pewne ograniczenia, dlatego dobrze zdawać sobie z tego sprawę zaczynając opracowanie logo. Obecnie obserwuje się trend, w którym coraz więcej firm decyduje się na używanie znaku graficznego bez nazwy. Jest to swego rodzaju odpowiedź na dążenie do prostoty w życiu codziennym. Teoretycznie łatwiej zdecydować się na taki krok marce o ugruntowanej pozycji, która ma rozpoznawalny znak, ale w praktyce nie ma tu reguły. Dodatkowo sam symbol sprawdza się na małych powierzchniach i jako ikona np. w mediach społecznościowych i na urządzeniach mobilnych.