Tworzenie tożsamości organizacji (corporate identity – CI) to wszystkie działania, których celem jest zbudowanie i utrwalenie obrazu organizacji w otoczeniu. Tożsamość to suma elementów identyfikujących organizację i wpływających na jej wizerunek. Na podstawowym poziomie są to przede wszystkim elementy wizualne, takie jak: logo; kolory firmowe; papier firmowy; wizytówki; wzory pism; pieczątki; faktury i rachunki; materiały promocyjne, m.in.. reklamy, foldery, ulotki, plakaty, itp.; szyldy, flagi, bannery; wystrój stoiska targowego; wygląd siedziby. W większych i bardziej rozbudowanych instytucjach w zakres systemu identyfikacji wizualnej wchodzą także m.in..: strój służbowy; identyfikatory; architektura i wystrój oddziałów; znakowanie samochodów służbowych.
Oprócz systemu identyfikacji wizualnej do tworzenia tożsamości dochodzą pozawizualne elementy systemu, takie jak sposób odbierania telefonów, standard współpracy z klientami czy partnerami. Na tożsamość składa się także, a może przede wszystkim, zestaw podstawowych wartości charakterystycznych dla danej organizacji. W praktyce często pozostają one nienazwane, a przejawiają się w codziennej praktyce na różnych płaszczyznach. Warto jednak pomyśleć „systemowo” o tożsamości i określić kilka (3-6) wartości, które będą stanowiły wyraźny drogowskaz wyznaczający sposób działania organizacji. Może to być odpowiedzialność, uczciwość, transparentność czy jakość. Wszystko to, co jest najważniejsze w sposobie funkcjonowania organizacji. Bez względu na rozmiar i skalę działania instytucji – dwiema najważniejszymi zasadami CI są spójność i konsekwencja. Należy też pamiętać, że tożsamość, zwłaszcza na poziomie pozawizualnym buduje się latami. Każde działanie powinno wpisywać się w określone CI. Dlatego tak ważne jest, aby już na początku określić tożsamość swojej organizacji i zacząć komunikowanie jej od najbliższych współpracowników i partnerów. Wtedy znacznie łatwiej będzie nauczyć otoczenie identyfikować organizację.