Jeśli po przeczytaniu poprzedniego wpisu: ‘ Jak możesz samodzielnie stworzyć logo, z którego będziesz dumny?’ w dalszym ciągu chcesz się podjąć stworzenia samodzielnie logo – masz już pewnie trochę usystematyzowany temat w głowie, wiesz czym logo powinno być, a czym nie jest i możliwe, że nasunęło ci się sporo pomysłów. Zacznijmy więc proces projektowania. Proces, przez który zamierzamy Cię poprowadzić, składa się z pięciu faz.
Faza pierwsza: odkrywanie
Faza odkrywania to faza „pytań”. Projektanci wykorzystują ten czas, aby wydobyć jak najwięcej kontekstu i tła, aby w pełni zrozumieć firmę lub organizację klienta, jej wartości, biznes, cechy marki itp. Jest to również czas na zadawanie wstępnych pytań projektowych dotyczących pożądanego wyglądu i stylu, wszystkie możliwe przypadki użycia i wszelkie niezbędne lub specjalne życzenia.
Dla ciebie będzie to bardziej faza samopoznania. Twoim celem jest solidne zrozumienie, kim jest Twoja firma / organizacja, w co wierzysz, co chcesz osiągnąć i jak chcesz się tam dostać. Pamiętaj, że nie tylko projektujesz logo. Kształtujesz tożsamość swojej marki.
Chociaż może ci się wydawać, że znasz te rzeczy, zachęcam cię do zapisania swoich odpowiedzi.
Zakładam się, że są rzeczy, których nie brałeś pod uwagę 😉
Zapytaj siebie:
Dlaczego chcesz i / lub potrzebujesz nowego logo? Jaki jest katalizator tego projektu?
Jakie jest znaczenie / historia kryjąca się za nazwą Twojej firmy?
Kim są Twoi docelowi odbiorcy?
Kim są Twoi główni konkurenci?
Jakie są Twoje cele dla tego nowego logo? Jak będzie mierzony „sukces”?
Kto jest dla Ciebie „wzorem do naśladowania” 3-5 najważniejszych marek? Kogo podziwiasz i czujesz?
Co chcesz, aby ludzie czuli, gdy zobaczą Twoje logo?
Jakie wartości ma wyrażać Twoja marka?
Jakie są wyjątkowe cechy osobowości Twojej marki?
Na przykład: Czy Twoja marka jest wyrafinowana, ciekawa, nostalgiczna, tętniąca życiem itp.?
Jakie będą główne przypadki użycia logo / systemu wizualnego? Facebook? Strona internetowa? T-shirty?
Kontekst ma znaczenie!
Czy masz jakieś specjalne życzenia lub niezbędne elementy, które mają być zawarte w projekcie?
Jeśli ma to być odświeżenie wizualne, czy jest cokolwiek do utrzymania z poprzedniej wersji?
Po udzieleniu odpowiedzi na te pytania, stworzysz dokument, którego użyjesz nie tylko, aby pokierować następną fazą projektowania, ale także wykorzystasz go do oceny swoich efektów na koniec.
Pod koniec każdej fazy oceń wyniki pod kątem zgodności z wizją określoną w tej części. Gdy nieuchronnie pojawią się osobiste opinie i preferencje, powróć do tego dokumentu, aby zachować obiektywizm.
Faza druga: eksploracja
To jest twoja faza badań, ale „eksploracja” brzmi bardziej ekscytująco. I tak jest 🙂 Faza eksploracji może być po prostu najbardziej zabawna i – jako osoba, która rozpoczyna ten proces projektowania w pojedynkę, a być może po raz pierwszy – najbardziej pomocna. Twój cel jest dwojaki: zdobądź wiedzę i zainspiruj się.
Zacznij od prostego wygoglowania podstawowych zasad projektowania. Przeczytaj podstawowe informacje, takie jak styl, kolor i typografia.
Pewne zasady teorii kolorów mogą być szczególnie pomocne przy projektowaniu logo. Różne kolory wywołują różne emocje i zachowania, pomagając stworzyć pożądaną reakcję emocjonalną odbiorców. To naprawdę fascynujące. Na przykład kolor niebieski budzi zaufanie, niezawodność i autorytet. To nie przypadek, że kolor niebieski jest popularnym wyborem dla banków, kart kredytowych i oprogramowania. Zieleń wywołuje poczucie spokoju, wzrostu i zdrowia. Firmy takie jak Starbucks, Holiday Inn, czy BP wykorzystują ekologię w swojej marce, aby strategicznie komunikować poziom troski o planetę.
Terry Heckler zaprojektował kultowe logo tego kawowego giganta. Jest inspirowany estetyką nordycką i morską, stąd fascynujący syrenka w centralnym punkcie projektu. Kolor zielony reprezentuje świeżość, podobnie jak świeżość każdej filiżanki, którą zaparzą.
Ta sieć hoteli istnieje od lat 50. W przeszłości marka zawsze używała schematów kolorów inspirowanych naturą, takich jak żółty i pomarańczowy, aby kontrastować z jej przeważnie zielonym logo. Obecnie logo wyróżnia się samodzielnie, nawet bez uzupełniających się kolorów.
Stylizowany słonecznik symbolizuje energię słońca, a kolor zielony odzwierciedla ekologiczną wrażliwość marki. Dzięki tej prostej zmianie tożsamości BP ogłosił się wiodącym dostawcą rozwiązań energetycznych.
Dowiedz się, który kolor wywoła u odbiorców pożądane uczucia (Szerzej omówimy znaczenie kolorów w jednym z kolejnych wpisów.).
Gdy już opanujesz podstawy, zacznij zbierać informacje. Najpierw spójrz na swoich bezpośrednich konkurentów, a następnie na szerszą branżę. Nie patrz tylko na logo. Poznaj cały system wizualny, obserwując marki w wielu kanałach, tj. strona internetowa, różne sieci społecznościowe itp. Rób notatki. Jakie elementy Cię wyróżniają, zarówno dobre, jak i złe?
Następnie wyjrzyj poza swoją branżę. Zobacz, co zyskuje popularność wśród społeczności projektantów. Wyszukaj #logodesign lub inne powiązane hashtagi na Instagramie. Wiele witryn zawiera również strony inspiracji projektowych, które mogą okazać się przydatne.
Utwórz tablicę nastrojów, aby zebrać wszystkie obrazy, projekty, kombinacje kolorów, zdjęcia, ilustracje i tak, logo, do których Cię pociągnęło, i wybierz wygląd i styl, który chcesz dla tożsamości Twojej marki.
Jeśli czujesz się na siłach, możesz stworzyć prawdziwą tablicę, wycinając i wklejając wydrukowane obrazy. Ale większość projektantów utrzymuje to w formie cyfrowej. Najłatwiejszym sposobem zbierania jest Pinterest, ale jeśli chcesz łatwo udostępniać / recenzować, po prostu skopiuj i wklej swoje obrazy do dokumentu.
Jeśli pociąga Cię kilka kierunków projektowania, utwórz osobne moodboardy dla każdego.
Mood board to pewien zbiór obrazów, tekstów, materiałów, przedmiotów, zdjęć, próbek kolorów, wszystkiego co może oddać pewien klimat dotyczący zagadnienia, które opracowujemy.
Pamiętaj, aby dołączyć krótkie opisy, w jaki sposób wizualne wybory każdej tablicy wyrażają cechy marki wyszczególnione w strategii tworzenia. Idealnie byłoby, gdybyś zaprezentował te tablice innym członkom swojego zespołu lub decydentowi, a oni pomogliby ci zawęzić do jednego kierunku.
Faza trzecia: projektowanie
Wreszcie! Zbierz wszystkie uwagi i dane wejściowe z pierwszych dwóch faz i zacznij generować projekty logo.
Zanim zaczniesz, upewnij się, że masz to, co będzie potrzebne do zaprojektowania:
Ołówek i papier
Szkicowanie wstępnych pomysłów to świetne miejsce. Nie komplikuj tego zbytnio. Projektowanie jest procesem iteracyjnym. Nawet jeśli myślisz, że nie możesz rysować, stwórz zgrubne szkice pomysłów w swojej głowie. Twój mózg będzie zmuszony do kreatywnego myślenia – co jest dokładnie takim sposobem myślenia, jakiego potrzebujesz.
Oprogramowanie do projektowania grafiki wektorowej
Standardem branżowym oprogramowania do edycji grafiki wektorowej jest Adobe Illustrator lub Corel Draw – ale nie są one tanie i niekoniecznie są przyjazne dla początkujących. Możesz wypróbować podobne darmowe narzędzia, takie jak Inkscape i Vectr.
Dlaczego wektor? Wszystkie logo są obrazami wektorowymi, co oznacza, że zamiast pikseli składają się z linii zdefiniowanych za pomocą wzorów matematycznych. Wektory są łatwiejsze do modyfikacji i skalowania.
Czcionki
Jeśli wybierzesz powyższy sposób, może chciałbyś pobrać dodatkowe czcionki. Bezpłatne zasoby czcionek zawiera Google Fonts.
Font Squirrel oferuje zestaw „ręcznie wybranych” propozycji. Twórcy serwisu koncentrują się na tym, by wszystkie oferowane kroje były dostępne nie tylko za darmo, ale także do zastosowań komercyjnych.
Czcionki można również kupić w witrynach takich jak MyFonts i FontShop.
Darmowe narzędzia do projektowania logo
Jeśli brakuje Ci czasu, pieniędzy i umiejętności projektowych, istnieje wiele narzędzi online, które pozwolą Ci wykonać to zadanie. Większość tych witryn oferuje szablony, które można dostosowywać, co byłoby najszybszym sposobem na stworzenie profesjonalnego logo. Pamiętaj tylko, że ryzykujesz poświęcenie oryginalności.
Ostatnią kwestią jest to, że chociaż poniższe narzędzia są bezpłatne, do pobrania może być konieczne zakupienie ostatecznego, skalowalnego pliku wektorowego.
5 najlepszych narzędzi do projektowania logo online:
Hatchful – https://hatchful.shopify.com/
LogoMakr – https://logomakr.com/
DesignEvo Free Logo Maker – https://www.designevo.com/logo-maker/
Canva Logo Maker – https://www.canva.com/create/logos/
MarkMaker – https://emblemmatic.org/markmaker/#/
Teraz, gdy masz już wszystkie informacje potrzebne do zaprojektowania logo, nie zapomnij:
wygeneruj, oceń, powtórz.
Powinieneś otrzymać co najmniej jeden projekt logo do oceny. Na tym etapie często można wybierać między dwoma lub trzema logo. W następnej fazie zajmiemy się bardziej szczegółowo sposobem oceny projektów.
Faza czwarta: udoskonalanie
Jeśli zakończyłeś ostatnią fazę z kilkoma różnymi opcjami, teraz jest czas na zawężenie. Masz już ostateczny wybór? Świetnie! Przetestujmy go.
Oceń swoje projekty, zadając sobie następujące pytania:
Co składa się na świetne logo?
Świetne logo to: ………………………………………………..
Gdzie będziesz używać tego logo?
Weź pod uwagę zarówno swoje podstawowe miejsca użycia logo – takie jak witryna lub profile w mediach społecznościowych – jak i drugorzędne, takie jak drukowane materiały marketingowe, banery rekrutacyjne i wydarzenia itp.. Nie poprzestawaj na rozważaniach. Zrób to na różnych tłach, aby mieć pewność, że obraz, słowa i ogólny przekaz będą dobrze wyglądać na każdym medium. Każde logo powinno być skuteczne w wielu rozmiarach, ale małe rozmiary i cyfrowe aplikacje są krytyczne.
Czy logo ma nogi? Estetyka się zmienia. Trendy przychodzą i odchodzą. Ale wartość twojego logo będzie rosła z biegiem czasu. Zastanów się, czy Twoje logo przetrwa 5, 10, 15, a nawet 20 lat.
Rozważ również logo w kontekście całej swojej identyfikacji wizualnej. Może to wymagać dodatkowego ćwiczenia. Weź różne elementy projektu logo, takie jak kolory, czcionki i style, i zobacz, jak możesz je wykorzystać w innym miejscu.
Na koniec, stwórz jednokolorową, czarno-białą wersję swojego logo i upewnij się, że można je odwrócić na ciemnych kolorach. Jeśli tego nie zrobisz, możesz w przyszłości narażać się na kłopoty.
Do tej pory powinieneś mieć ostateczny projekt logo, który kochasz. I najprawdopodobniej zajęło ci przyzwoitą ilość czasu, aby każdy element był odpowiedni. Nasza piąta i ostatnia faza pomoże Ci upewnić się, że tak pozostanie.
Faza piąta: zdefiniuj
Jeśli chodzi o utrzymanie integralności tożsamości marki, kluczem są jakość i spójność. Biorąc pod uwagę liczbę miejsc, w których będzie się znajdować Twoje logo – oraz liczbę osób, które będą musiały go używać – ważne jest, aby zdefiniować zestaw reguł i wskazówek dotyczących traktowania logo. Na początek rozważ wszelkie wytyczne dotyczące rozmiaru, koloru, układu, obróbki, umiejscowienia, orientacji twojego Logo.
Kilka pytań, które warto sobie zadać:
Czy istnieją tylko tła w określonych kolorach, na których powinno być umieszczone Twoje logo?
Czy Twoje logo może być użyte na zdjęciach? Jeśli tak, czy możesz zmienić kolor, aby był w kontraście?
Jeśli masz logo mieszane, czy elementy można rozdzielić w określonych kontekstach?
Aby Twoje logo zachowywało silny wpływ, nie bój się uwzględniać pewnych zasad „nigdy”, aby zniechęcić do jakichkolwiek modyfikacji lub zniekształceń logo. W przeciwnym razie otrzymasz świąteczne logo w e-mailu wysłanym do wszystkich 10 000 Twoich klientów.
Jest to często określane jako przewodnik po stylu. Przewodnik po stylu może być tak prosty lub wszechstronny, jak potrzebujesz. Upewnij się, że standardy są odpowiednio zakomunikowane Twoim pracownikom i łatwo dostępne dla wszystkich. Większość projektantów tworzy plik PDF i udostępnia go w wewnętrznej bibliotece zasobów swojej firmy lub organizacji.
Wniosek
Po tym wszystkim możesz powiedzieć: „Wow, to dużo”. Wiemy, jak się czujesz. Nie przesadziliśmy, kiedy wspomnieliśmy, ile pracy wymaga zaprojektowanie logo. Projektanci zwykle potrzebują tygodni, aby przejść przez wszystkie fazy. Nasza ostatnia rada jest taka: nie spiesz się. Poświęć trochę czasu na wykonanie zadań, które przedstawiliśmy w każdej fazie. Twój ostateczny projekt będzie odzwierciedlał poziom wysiłku, jaki w niego włożysz. Im lepiej się przyłożysz, tym bardziej będziesz zadowolony z efektu.
I pamiętaj, że ostatecznie Twoje logo nie buduje Twojej marki – robią to Twoi ludzie.